Jaha, var börjar man? Efter en fullständigt otrolig resa som
vi utan förbehåll trodde skulle gå käpp rätt åt pipsvängen anlände vi igår,
strax innan 2300, till Ås utanför Östersund. Ingen av oss trodde att det skulle
vara möjligt men tydligen behövs ingen topplockspackning för att framföra en
900. Vi fimpade allt vad laddtryck innebär på Ingvar 2.0 och hade sedan
stenkoll på nålen så att den höll sig på vakuumsidan. Stopp var femte mil för
olje- samt vattenkontroll gjorde att det inte gick särskilt fort - men vi
klarade 45 mil med övertryck i systemet.
Med vyerna i Nordjämtland som stadig support dunkade vi på
mot solnedgången som bar samma färgschema som de tusentals lupiner som vajat
längs vägen sen vi kom inom gränsen. Lite symptomatiskt att sträckningen av
asfalt från den norska sidan stannar tvärt där en skylt förkunnar: ”Sverige
(GRÄNSEN)”. Vi tar vägen från Gäddede ner mot Strömsund och sen vidare mot
Östersund.
Julle är otrolig, en mer inspirerande människa får man leta
efter! En timmes Saabprat åtföljs av en timmes rundvandring bland Saabprojekt
på Saabprojekt och även en hel del andra projekt faktiskt. Bland gömmorna
siktas en (nej flera) kompletta komponentstereos till 99 och vi blir alla helt
saliga. Sånt här ska inte finnas!
Tanken är att vi ska lämna bilen här och sedan åka vidare i
två bilar för att sedan komma upp och hämta åbäket om någon vecka. Julle tycker
annorlunda.
-
Men vafan vi sätt väl ihop endänä imorrn. Vad
sitt det i? Det e´väl bar å byta motorjäveln annars.
Nu hörs mutterknackaren från garaget. Jag ska väl gå och
hjälpa till.
Ungefär här nånstans, två minuter tidigare, gav topplockspackningen upp.
Vätskekoll i Gäddede.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar