Igår körde vi resans hittills kortaste sträcka. Milen går
saktare när man som en sann turist stannar varannan mil och insuper utsikten.
Bilarna drar också mindre, det är tydligt. Det blir intressant att se vad facit
blir vid nästa tankning. Vi tog färjan från Köpsvik till Drag och sen vidare på
fast mark genom tunnel efter tunnel till Fauske. Där luftades Tompas koppling
som börjat säga ifrån igen. Pärsk! Luftat med Luftman tog vi oss vidare hur som
helst.
Strax innan tio på fredagskvällen bestämmer vi oss för att
slå läger, mitt på Saltfjället. Snålblåst och det faktum att vi befinner oss
mitt i (jodå!) ett regnmoln hindrar oss inte från att försöka ta oss till
älven, 100 meter bort. Vi får ge upp och tillbaka vid lägerplatsen är fötter
och skor drypande blöta. Myrar och lågskor, ja faktiskt sandaler i Tompas fall,
är inte kompatibelt. Tur att Og900 med batteriböj har en perfekt yta för
torkning av skor. Det luktar lite unket i kupén, men det funkar.
Vi vaknar väl utsövda av att fjällets vindar sliter i bilen
och det är lite kyligare än tidigare. Tompas koppling kräver återigen
uppmärksamhet och trots luftning på luftning, med och utan Luftman, får vi inte
till det. Det går att koppla fem-sex gånger sen tappar den trycket igen - utan
att luft tycks komma in eller vätska komma ut. Vi kliar oss i huvet och riktar
fjorton väl valda ord rakt mot Gregers motorrum. Det måste vara armeringen i
slangsatan som gett sig, och därigenom flexar så att pedaltrycket uteblir.
En snabb kik på klockan - halv två. Vi har tio mil ganska
exakt till Mo i Rana och vi chansar på att Mekonomen ska ha öppet till 1500.
Let´s go for it! Full mutter på allt vad värmevred heter, stolen skjuts fram
ett hack, lårstödet fästs i sitt översta läge, ratten är inte justerbar så den
får sitta där den sitter. Mark Knopfler på volym 35 och sen bär det av. Tompa
gör en nervpillande växling från ettan till femman. Det räcker så, med 1,4 bars
laddtryck.
Vägen ringlar sig mellan myrar, flacka fjälltoppar, älvar
och snöfläckar och det känns som man färdas på en snöskoter över en
Sportlovsled. Stötigt och gropigt och man får parera och köra i motsatt vägbana
då och då. Det duggar lätt och man känner hur däck och fjädring går en hård
match mot underlaget. Man känner också att det är en match som däck och
fjädring vinner och så här underhållande har inte färden varit sen utanför
Arvidsjaur. Idel husvagnsekipage tar upp 1,5 vägbana och omkörningarna får
planeras noga.
Nu står vi utanför Mekonomen i Mo i Rana. Stängt sen kl
1400. Macken här invid erbjuder dusch och uppfräschning för en facil summa. Man
får dock sköta tvättandet av sin lekamen helt allena, man kan inte få allt - men
en kopplingsslang skulle inte sitta fel. Tompa har ett uttryck i ansiktet som
skvallrar om nåt smått positivt. Det verkar som att kopplingen tar bättre nu.
VI rullar nog snart vidare längs E6:an och hoppas att kopplingsgudarna kopplar
våra böner.
Vattnet är nu enbart Scarbégrönt. Till och med metallicen stämmer. Imponerande!
-Du är det ok om jag slänger mina strumpor på ditt fönster?
- NEJ! Gör du det så lägger jag potatissallad på ditt tak igen.
- Bra, då säger vi det.
SMASH!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar